Een online magazine. Wat zijn eigenlijk de kenmerken?

Veel mensen denken bij een online magazine aan een bladerbare pdf, al dan niet verrijkt met wat links en video’s. Dat is niet helemaal meer van deze tijd. Je maakt dan namelijk iets voor print en gaat dit 1-op-1 vertalen naar een beeldscherm. Daar geloven wij niet in. Een online magazine is géén pdf, maar het is ook geen website.

Technisch gezien heeft een online magazine dezelfde aspecten als een website, maar toch is het compleet anders. Ook al gebruiken onze developers gebruiken, net als websitebouwers, HTML5, CSS3 en Javascript. Het verschil zit ‘m in deze 7 unieke kenmerken van een online magazine:

1. Kop en een staart

Een van de belangrijkste en meest zichbare verschillen is het begin- en eindpunt van een online magazine. Natuurlijk kun je halverwege het magazine inrollen, maar er is altijd een kop en een staart. De meeste websites hebben wel een homepage, maar het eindpunt is nergens echt bepaald.

2. Lineaire navigatie

Ja, ook websites hebben een navigatiestructuur. Vaak meerdere. Maar de route van de bezoeker staat niet vast. Er zijn vaak ook veel submenu’s onder het hoofdmenu. Een online magazine kent alleen een lineaire navigatie. Die begeleidt je door de pagina’s.

Plan B

 

3. Fullscreen beleving

Mooie foto’s en toffe video’s verdienen het over je hele scherm zichtbaar te zijn. Die full screen beleving bepaalt mede de sfeer in een online magazine. Op websites zie je vrijwel altijd zaken die je kunnen afleiden, zoals advertenties of andere onderwerpen en reacties. Op een online magazinepagina blijft de lezer langer hangen. Je brengt focus aan voor je lezer.

4. Afgestemde content

De juiste combinatie van een goede bladformule met welgekozen onderwerpen, spannende koppen en groot beeld maakt een online magazine lezenswaardig. Door deze bladformule krijg je op termijn ook inzicht in de interesse van je lezers. Aan welke content hebben zij behoefte? En hoe kun je ze daarmee verder helpen? In een online magazine bied je informatie veel gerichter aan voor een (heel) specifiek publiek.

5. Visueel ingesteld

Er zijn voorbeelden van websites waar meer beeld te vinden is dan tekst. Toch is informatie in de vorm van artikelen meestal de hoofdmoot op een website. In een online magazine ligt die tekst-beeldverhouding over het algemeen anders. Het is meer een beeldverhaal waarbij tekst, beeld, video en audio samenkomen. Natuurlijk kun je afwisselen en ook lange artikelen plaatsen, maar ondersteun dit altijd met voldoende visuele aspecten.

6. Verschijningsfrequentie

Een website is 24/7 beschikbaar en kan ieder moment worden voorzien van nieuwe informatie. Een online magazine ook, maar een nieuwe editie verschijnt meestal met een bepaalde frequentie. Maandelijks bijvoorbeeld, of ieder kwartaal. Tot die tijd kun je de oude nummers natuurlijk wel bekijken. Soms ook is een magazine een eenmalige uitgave.

7. Push medium

De link naar een online magazine ontvang je vaak via e-mail. Omdat je naam in een database van de afzender staat, omdat je klant bent, of omdat je lid bent van een nieuwsbrief. Het is een push medium: het wordt naar je toe gebracht. Websites trekken aan; een website is een pull medium. Je komt er omdat je er zelf naar op zoek gaat. Of je belandt er toevallig, of na het klikken op een tweet of advertentie.

Extra voordelen

De magazines die je in onze tool maakt of laat maken zijn browser based en volledig responsive. Je opent de publicatie namelijk in een browser (Chrome, Internet Explorer, Firefox, Safari) en het maakt niet uit of dat op je smartphone, tablet, desktop of smart TV is. De content, vormgeving én interactie passen zich automatisch aan. Tegenwoordig gebruikt circa 50 procent van alle mensen internet op hun mobile device. Superbelangrijk dus dat je je content op elk apparaat optimaal toegankelijk maakt.

Heb jij een verhaal te vertellen?

Of het nu een jaarverslag, personeelsmagazine, eventverslag, relatieblad, inspiratiemagazine of brochure is; het gaat er om dat je een verhaal te vertellen hebt. En deze wil je graag op een visueel aantrekkelijke manier delen met je lezers. Onze software helpt je daarbij.

Interesse?

Bekijk hier onze portfolio: of neem contact met ons op! Bel naar (075 30 300 36) of mail naar info@planb.nl

 

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Instant Magazine

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

19 − 6 =